ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BIS10033f12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: GENETYCZNE PODSTAWY BIORÓŻNORODNOŚCI
Kierunek: Bioinformatyka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Heliodor Wierzbicki
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Student w czasie kursu zapoznawany jest z aspektami badania genetycznych podstaw zachowania bioróżnorodności – od różnorodności genetycznej odzwierciedlonej polimorfizmem DNA i zróżnicowaniem pul genowych populacji, przez teorie związane z kształtowaniem się zmienności genetycznej i powstawania nowych form życia, po metody oceny bioróżnorodności genetycznej.

Kompetencje: Po ukończenie kursu student potrafi ocenić bioróżnorodność stosując metody genetyki molekularnej i statystyki matematycznej. Nabyte umiejętności pozwolą na podjęcie pracy w instytucjach i jednostkach zajmujących się ochroną przyrody (parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody) i zachowaniem różnorodności gatunkowej roślin i zwierząt (hodowle zachowawcze, banki nasion, zarodków i nasienia), jak również w ogrodach botanicznych i zoologicznych.

Wymagania wstępne: Biochemia, genetyka, botanika, zoologia

Treści kształcenia: Zmienność genetyczna i czynniki ją kształtujące (1) neutralna teoria ewolucji molekularnej, (1) selekcja rozdzielcza, (3) selekcja zależna od frekwencji alleli, (4) przyczyny i skutki zinbredowania populacji, (5) fragmentacja populacji; metody oceny bioróżnorodności genetycznej: polimorficzność loci, plimorficzność danego locus (PIC), współczynnik heterozygotyczności, współczynnik inbredu, dystans genetyczny; zachowanie bioróżnorodności metodami in situ i ex situ.

Literatura: Pullin A.S:.Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, 2007 Andrzejewwski R., Wiegle A.: Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska. Warszawa 2003 Frankham R., Ballou J.D., Briscoe D.A.: Introduction to conservation genetics. Cambridge University Press, 2002

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń Minimalny zasób wiedzy do zaliczenia 60%

Uwagi: