ECTS Course Catalogue
Course details
Course code:
OŹES10073f14Semester:
2014/2015 summerName:
Ecological education in the societyMajor:
Renewable Energy and Waste ManagementStudy Type:
first cycleCourse type:
optionalStudy Semester:
6ECTS points:
2Hours (Lectures / Tutorials / Other):
15 / 15 / 0Lecturer:
Dr inż. Daniel PruchniewiczLanguage of instruction:
PolishLearning outcomes:
Knowledge: Students will develop a basic understanding of the natural environment, environmental protection and possible threats. They will explore the legal aspects of environmental education in Poland and worldwide. The course participants will gain knowledge about strategies and tactics for communicating about environment.
R1 OŹE_W10
Skills: Students will be capable of obtaining information from the literature, databases, and other sources. They will learn how to plan and conduct classes on the environmental education for children, teenagers and adults. Students will be are capable of preparing national media campaigns related to renewable energy and waste management. The course participants will be prepared to assess the effectiveness of educational campaigns by means of a SWOT analysis.
R1OŹE_U01
Competences:
Competences: Students will be aware of the consequences of their actions in terms of environmental responsibility. They will recognize the need for the environmental education of children, teenagers and adults. During the course, the students will build and conduct educational campaigns, and will understand the need for further training.
R1OŹE_K02
Prerequisites:
Sozology Course content:
By attending lectures, the students will develop a basic understanding of the natural environment, environmental protection and possible threats. They will review national and international legal regulations pertaining to the environmental education. Students will learn about modern strategies and tactics for communicating about environment. By attending classes the participants will learn how to: a) prepare lesson plans for participants from different age groups; b) produce a draft of a large educational campaign related to renewable energy and waste management.Recommended literature:
- Bączek J.B. 2011. Psychologia eventów. Wydawnictwo Stageman Polska, Warszawa pp. 116
- Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych. Kraków/ Szczecin 2010, ISBN 978-83-62403-02-8, pp. 58
- Jermaczek-Sitak M., Baranowska K., Świderek G. 2011. Nie znikaj. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 44
- Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008 pp.57
- Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001, pp. 30
- Soida D. 1996. Jak z klocków edukację ekologiczną budować. Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie.
- Świderek G. (red.) 2013. Postaw na rozwój. Zrównoważony! Scenariusze zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 130
- Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie pp. 131
- Wiśniewska M.M., Chylarecki P., Szrymer M., Smolnicki K., Świderek G. (red.) 2009. U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 32
- Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pp. 446
- Zależności Globalne. Scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kraków/Szczecin 2012, ISBN 978-83-62403-08-0, pp. 140
Assessment methods:
Knowledge: Final test
Skills: Assessment of prepared project.
Social competence: Ability individual work, active participation in classes.
Comment: