ECTS Course Catalogue
Course details
Course code:
OŹES20110o15Semester:
2015/2016 winterName:
Energetic audit Major:
Renewable Energy and Waste ManagementStudy Type:
second cycleCourse type:
compulsoryStudy Semester:
2ECTS points:
3Hours (Lectures / Tutorials / Other):
15 / 15 / 0Lecturer:
Dr inż. Przemysław BukowskiLanguage of instruction:
PolishEnglish possibleLearning outcomes:
Knowledge:
He has an extend knowledge in the range of environment protection, energy saving and storage thanks to the improvement of the energetic effectiveness, heat recovery, appropriate selection of materials, systems and heating technologies.
R2 OŹE_W9, R2 OŹE_W10
He has a detailed knowledge supported by the strong theoretical basis in the range of design and exploitation of the systems or devices intended for acquisition and utilization of renewable energy sources.
R2 OŹE_W12a
Skills:
Student is able to identify and determine a specificity of energetic audit, elaborate the documentation related to the audit.
R2OŹE _U03
He is able to solve, based on the standard engineering actions, the exploitation problems related to audited company taking into account the requirements of the environment protection.
R2OŹE _U11
Competences:
Social competences:
Is able to perform detailed analysis of the realized task in view of the proper priorities determination for subjects related to the energetic audits.
R2OŹE _K02
Prerequisites:
Thermodynamics, Physics, Acquisition of energy from renewable sourcesCourse content:
Formal and legal issues, principles and methods of calculation in the field of energy audits. Certificates of energy performance of buildings . Calculation of heat loss through partitions and the heat balance of the building. Ventilation, heat recovery, heat exchangers and heating. Energy audits of manufacturing facilities: sources of financing, method of assessment of the modernization, examples of energy audits in production companies.Recommended literature:
1. Kurtz Karolina, Gawin Dariusz: Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami
PWSBiA, Warszawa, 2009.
2. Laskowski L: Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku. Politechnika Warszawska, 2008
3. Marchwiński J., Zielonko-Jung K.: Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, PWN, 2012.
4. Krzywka A., Karaszewski R.: Projektowanie wnętrz a wyzwania zrównoważonego rozwoju, Warszawa, PWN, 2013.
5. Staszewski D., Targański W.: Odzysk ciepła w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych: MASTA, 2007
6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE.
7. Ustawa o efektywności energetycznej, Dz.U. 94/2011 poz. 551.
8. Ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej.
9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii, 2012 poz. 1039.
10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie sposobu obliczania ilości energii pierwotnej odpowiadającej wartości świadectwa efektywności energetycznej oraz wysokości jednostkowej opłaty zastępczej, 2012, poz. 1039.
11. Obwieszczenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowego wykazu przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, Monitor Polski z dnia 11 stycznia 2013, poz. 15.
12. Urząd Regulacji Energetyki, Departament Przedsiębiorstw Energetycznych: Pakiet informacyjny dla przedsiębiorstw zamierzających prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej w kogeneracji (CHP).
13. Romański L.: Odnawialne źródła energii, Skrypt, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013.
14. Lewandowski. W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej. WNT Warszawa
Assessment methods:
Assessment of education effects in terms of knowledge: credit of written exam, credit of all tutorials/projects.
Assessment of education effects in terms of skills: credit of calculations, projects and/or reports, results analysis and interpretation of collected data, argumentation of selected choices, oral presentation.
Assessment of education effects in terms of social competences: individual work, team work, selection of arguments, ecological consciousness, copyrights respect, responsibility for entrusted task, conscientiousness in the preparations for task realization.
Comment: