ECTS
ECTS Course Catalogue

Course details
Course code: RSSS10387f14
Semester: 2014/2015 winter
Name: Legal aspects of ecological education
Major: Environmental Protection
Study Type: first cycle
Course type: optional
Study Semester: 7
ECTS points: 2
Hours (Lectures / Tutorials / Other): 15 / 30 / 0
Lecturer: dr inż. Daniel Pruchniewicz
Language of instruction: Polish


Learning outcomes: Knowledge: Students acquire knowledge of the legal aspects of environmental education in Poland and worldwide. They know the principles of the National Strategy for Environmental Education and the National Environmental Policy. Students acquire information on the methods used in the popularization of knowledge of nature. Skills: Students learn how to plan and conduct classes on the environmental education for children, teenagers and adults. They will be capable of preparing national media campaigns related to environmental protection. The course participants will be prepared to assess the effectiveness of educational campaigns by means of a SWOT analysis.

Competences: Competences: Students will recognize the need for the environmental education of children, teenagers and adults. During the course, the students will build and conduct educational campaigns, and will understand the need for further training.

Prerequisites: Botany, ecology, nature conservation.

Course content: During the lectures students will review national and international legal regulations pertaining to the environmental education. They will learn about modern strategies and tactics for communicating about environment. By attending classes the participants will learn how to: a) prepare lesson plans for participants from different age groups; b) produce a draft of a large educational campaign related to environmental protection.

Recommended literature: -Bączek J.B. 2011. Psychologia eventów. Wydawnictwo Stageman Polska, Warszawa pp. 116 -Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych. Kraków/ Szczecin 2010, ISBN 978-83-62403-02-8, pp. 58 -Jermaczek-Sitak M., Baranowska K., Świderek G. 2011. Nie znikaj. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 44 -Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008 pp.57 -Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001, pp. 30 -Soida D. 1996. Jak z klocków edukację ekologiczną budować. Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie. -Świderek G. (red.) 2013. Postaw na rozwój. Zrównoważony! Scenariusze zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 130 -Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie pp. 131 -Wiśniewska M.M., Chylarecki P., Szrymer M., Smolnicki K., Świderek G. (red.) 2009. U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 32 -Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pp. 446 -Zależności Globalne. Scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kraków/Szczecin 2012, ISBN 978-83-62403-08-0, pp. 140

Assessment methods: Knowledge: Final test Skills: Assessment of prepared project. Social competence: Ability individual work, active participation in classes.

Comment: