ECTS
ECTS Course Catalogue

Course details
Course code: OŹES10015o15
Semester: 2015/2016 summer
Name: Agricultural fuels
Major: Renewable Energy and Waste Management
Study Type: first cycle
Course type: compulsory
Study Semester: 2
ECTS points: 4
Hours (Lectures / Tutorials / Other): 30 / 15 / 0
Lecturer: Prof. dr hab. Leszek Kordas
Language of instruction: Polish


Learning outcomes: Knowledge: Student has theoretical knowledge in acquirement of animal and plant fuels as well as energy crops cultivation, practical skills to plan and do tillage depending on soil and weather conditions, energy and remediation properties and methods of management. Student gets to know relations between doing individual tillage practices and soil properties and learns how to form them depending on crop requirements. Student collects information on rules of proper tillage and acquirement of fuels. Skills: Student can work out route cards for separate crops. Student distinguishes crops in different stages, student can plan proper technology of tillage, sowing, nursing and harvesting of crops with reference to specific environmental conditions. Student is able to plan crop rotations considering technical and energy aspects. Student can manage independently in total field plant production processes.

Competences: Student understands phenomena between environmental factors and crop. Student organizes and conduct studies in team. Student appreciates the need for self-improvement and the necessity of trainings. Student assesses and explains the impact of varying tillage and crop succession on both quality and quantity of yield. Student obeys rules of industrial safety during tillage. Student is responsible for equipment.

Prerequisites: physics, botany, chemistry, selected elements in environment protection

Course content: Description of energy crops in Poland and methods of their cultivation, use for energy purposes

Recommended literature: Bal R., Piechocki J. 2002. Biogaz jako przykład biopaliwa pochodzenia rolniczego. „Inżynieria Rolnicza”7a(40), s. 171–176. Borkowska H. 2004. Ślazowiec (Sida hermaphrodita Rusby) jako roślina energetyczna. Materiały Konferencji „Dni Ślazowca 2004”. Bystra. Dubas J. W. 2003. Plantacje wierzby energetycznej. „Czysta Energia” 2(18), s. 11–12. Dybiec Cz., Panasiuk J. 2002. Technologia wytwarzania słomianych brykietów. „Czysta Energia” 7–8(11/12), s. 25. Gradziuk P. 2002c. Rzepak jako surowiec do produkcji biopaliw w aspekcie odłogowania użytków rolnych. Grzybek A., Gradziuk P., Kowalczyk K. 2001a. Słoma energetyczne paliwo. Wyd. „Wieś Jutra”. Warszawa. Grzybek A. 2001b. Biopaliwa płynne. „Czysta Energia” 3, s. 23–24b. Guzek K. Pisarek M. 2002. Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne w Polsce. „Czysta Energia” 2(6), s. 6–7. Kowalik P. 2002. Wykorzystanie biomasy, jako surowca energetycznego. „Czysta Energia” 10(14), s. 22–23a. Kuś J. 2002. Możliwość zwiększenia areału uprawy rzepaku ozimego w różnych rejonach Polski. „Wieś Jutra” 8 Kuś J. 2002. Rzepak bez tajemnic. Kwartalnik Ogólnopolski „Agroenergetyka” 1, s. 30–31. Majtkowski W. 2003. Rośliny energetyczne. „Czysta Energia” 10(26), s. 33–34. Majtkowski W. 2005. Roślinne ciepło. „Polskie Ciepło i Energia” 7(7), s. 31–34. Matuszek K. 2005. W małych kotłowniach. „Aeroenergetyka” 2, s. 20. Roszkowski A. 2003 Biopaliwa a ekologia, estry oleju rzepakowego. „Technika Rolnicza” 4, s. 28–30. Szczukowski S. 2002. Zalecenia agrotechniczne do zakładania plantacji polowych wierzby energetycznej. Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego. Olsztyn, s. 3–7. Szczukowski S., Tworkowski J. 2003. Produkcja wieloletnich roślin energetycznych w regionie Warmii i Mazur – stan aktualny i perspektywy. „Postępy Nauk Rolniczych” (3)303, s. 75–84. Szczukowski S. Tworkowski J.Piechocki J. 2001. Nowe trendy wykorzystania biomasy pozyskiwanej na gruntach rolniczych do wytwarzania energii. „Postępy Nauk Rolniczych” 6, s. 87–96.

Assessment methods: written exam + project on total tillage in varying crip rotations, mark during field trip, homeworks – projects, power point presentations, individual work and in team, discussion during classes

Comment: