ECTS
ECTS Course Catalogue

Course details
Course code: MRS10071o17
Semester: 2017/2018 winter
Name: Quarantine and invasive organisms
Major: Plant Medicine
Study Type: first cycle
Course type: compulsory
Study Semester: 5
ECTS points: 2
Hours (Lectures / Tutorials / Other): 15 / 15 / 0
Lecturer: dr hab. Jacek Twardowski, dr inż. Janina Zawieja
Language of instruction: Polish / English


Learning outcomes: Student has knowledge of harmful quarantine organisms (pathogens, pests, quarantine plants) and invasive plants. Student knows range, tasks, methods od plant protection against quarantine agrophages and understands their impact on environment. Student has knowledge of using microorganisms in plant protection against quarantine organisms. Student has basic knowledge of phytosanitary regulations on turnover of propagation material. Student can recognize economically important quarantine agrophages and invasive plants. Student classifies basic taxons and organism complexes. Student is able to take proper measures to control them as well as use method of integrated plant protection

Competences: Student obeys law and actual special regulations for quarantine agrophages. Student understands the need for training and improve competence of plant protection and EU directives on invasive plants

Prerequisites: botany, biochemistry, plant physiology, soil and crop management

Course content: Knowledge of harmful quarantine organisms (viruses, bacteria, fungi, phytophages, invasive plants). The role of abiotic and biotic factors modifying harmfulness of agrophages. Proceedings of correct decision process of quarantine agrophages control. The possibility of integration varying methods of protection.

Recommended literature: 1. Kryczyński S., Weber Z., 2010. Fitopatologia, tom 1 Podstawy fitopatologii i Choroby roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. 2. Kryczyński S., Weber Z., 2010. Fitopatologia, tom 2 Choroby roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. 3. Fiedorow Z., Gołębniak B., Weber Z., 1991. Fitopatologia Ogólna, Skrypt AR w Poznaniu, Poznań. 4. Marcinkowska J., 2003. Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, SGGW, Warszawa. 5. Żródła w postaci oryginalnych artykułów naukowych. 6. Choroby, szkodniki i chwasty polskiej listy kwarantannowej, PWRiL 1969. 7.Księga gatunków obcych inwazyjnych w faunie Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków 2008. 8. Dajdok Z., Krzysztofiak A., Krzysztofiak L., Romański M., Śliwiński M. 2007. Rośliny inwazyjne w Wigierskim Parku Narodowym. Wydawnictwo Stowarzyszenia „Człowiek i Przyroda”, Krzywe. 9. Dajdok Z., Pawlaczyk P., 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski, Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin, ss 167. 10. Dajdok Z., Krzysztofiak A., Krzysztofiak L., Romański M., Śliwiński M. 2007. Rośliny inwazyjne w Wigierskim Parku Narodowym. Wydawnictwo Stowarzyszenia „Człowiek i Przyroda”, Krzywe. 11. Dajdok Z., Pawlaczyk P., 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski, Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin, ss 167. 12. Dajdok Z., Śliwiński M. 2009. Rośliny inwazyjne Dolnego Śląska. Polski Klub Ekologiczny- Okręg Dolnośląski, Wroław, ss 63. 13. Faliński J.B. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projeky badań. Phytocoenosis 10(N.S), Seminarium. 14. Gniazdowska A 2005. Oddziaływanie allelopatyczne – „nowa broń” roślin inwazyjnych. Kosmos Problemy Nauk Biologicznych. Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika 54, 2-3(267-268):221-261. 15. Miklaszewska K., Pągowska E., 2007. Problem roślinnych gatunków inwazyjnych w Polsce. Postępy w ochronie roślin, 47(1):84-87. 16. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z. 2004. Rośliny obcego pochodzenia – udział i rola w szacie roślinnej Opolszczyzny. W: A. Owaki Spałek K. Ochrona szaty roślinnej Śląska Opolskiego. Wydaw. UO, 277-303.

Assessment methods: Knowledge: tests during practices, written exam Skills: test marks, mark from practical skill of harmful quarantine agrophages and invasive plants recognizability Homeworks (projects), observation during work, multimedia presentation Personal and social competences: student’s logical reasoning during discussion in 5-degree scale

Comment: